Vol.182_Nofaithstudio
Nofaithstudio
From Eifel, Germany
Text by Sarka Fenclova
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자기소개를 부탁해요. No/Faith Studios를 이끄는 팀도 소개해 주세요.
노페이스 스튜디오의 창립자인 22살 루이(Luis)입니다. 16살 때 브랜드를 시작해 오랫동안 혼자서 운영하고 있었는데 지금은 친구 모(Mo)가 크리에이티브 부분을 함께 도와주고 있어요. 정말 훌륭한 디자이너이고 저와 같은 비전을 가지고 있어요. 그리고 올해 음악 업계에서 마케팅 일을 하던 제 친형 레온(Leon)이 합류하게 되어 지금은 전무(Executive Director)로서 브랜드의 전반적인 업무를 맡고 있어요.
Can you briefly introduce yourself and the team behind No/Faith Studios?
My name is Luis, I’m 22 years old and the founder of No/Faith Studios. I started the brand when I was 16 and ran it on my own for a long time. Now, my friend Mo helps me with the creative side of the business. He's a great designer and we share the same vision. In 2023, my older brother Leon quit his marketing job in the music industry to join us. He's now in charge of day-to-day business as our executive director.
브랜드를 함께 이끄는 멤버들을 어떻게 만났나요?
틀에 박히지 않은 다양함이 컨셉인 것 같아요. 물론 Y2K에서 영감을 받은 데님과 가죽도 있지만 럭셔리 패션, 기술, 군복, 옛날 시대의 팝 컬쳐까지 다양한 것에 영향을 받는 것 같아요. 저는 어떤 서브컬쳐나 장르에 속해 있다고 해서 그것에 해당하는 규칙을 따라야 한다고 생각하지 않거든요.
How did you all meet each other and start working together?
I met Mo in Paris and we realized we lived in the same area. I didn’t know anybody around here who was into fashion and we clicked right away. He started helping me out with stuff and after some time I asked him if he wanted to work with me. That was around 2022. My brother Leon had always been helping me out with small business ventures in the past since he was a college student. Last year, everything started to grow so fast I couldn’t handle everything on my own, which is when I asked him to join.
브랜드의 메인 컨셉을 설명하자면?
틀에 박히지 않은 다양함이 컨셉인 것 같아요. 물론 Y2K에서 영감을 받은 데님과 가죽도 있지만 럭셔리 패션, 기술, 군복, 옛날 시대의 팝 컬쳐까지 다양한 것에 영향을 받는 것 같아요. 저는 어떤 서브컬쳐나 장르에 속해 있다고 해서 그것에 해당하는 규칙을 따라야 한다고 생각하지 않거든요.
How would you describe the core aesthetic of the brand?
The core aesthetic of the brand is very diverse and not easy to label. It‘s heavily influenced by Y2K denim and leatherwear, but there are many other influences from high fashion and tech to military and old pop culture. I don’t like to point fingers and say that just because something is a part of some subculture or genre, it needs to stick to certain rules.
원래 패션에 관심이 많았나요? 브랜드를 시작하게 된 터닝포인트가 있었나요?
엄마의 말에 따르면 학창 시절 친구들은 공룡이나 자동차를 그렸는데 저만 신발을 그렸대요. 옛날부터 패션은 제 일부였는데 스케이트보드와 음악을 계기로 패션에 대한 관심이 더 커진 것 같아요. 제 창의력을 발휘하기 위해 브랜드를 시작했는데 처음에는 브랜드 이름이나 로고 없이 그냥 제 스케치를 가지고 티셔츠를 만들기 시작했어요. 그러다가 나중에 조금 더 완성도 있는 컨셉을 가진 브랜드를 만들고 싶은 마음이 생겨서 노페이스 스튜디오를 시작했어요.
When did you initially become interested in fashion and what was the turning point when you thought it was time to launch a brand?
My mom told me that I used to always draw pictures of shoes in school while all the other boys were drawing dinosaurs or cars. Fashion has always been a part of me but I grew even more into it through skateboarding and music. Launching the brand was a way to express my creativity. At first, I made T-shirts using my own sketches with no brand name or logo. Then I wanted to create something more cohesive that stands for something. That was the moment No/Faith Studios was born.
데님과 가죽 소재를 자주 사용하는 이유가 무엇인가요?
데님과 가죽은 제가 가장 좋아하는 소재입니다. 오래 입을 수 있는 소재이면서 프린트 없이도 멋있게 보여줄 수 있다는 점이 장점인 것 같아요. 바이럴 그래픽을 만드는 것보다 실루엣과 디테일에서 시작한 작업을 지향해요.
You often work with denim and leather. Why did you choose to work with these materials?
Denim and leather are my two favorite fabrics. They have longevity and work well without prints. I prefer to play with the silhouette and details rather than create a viral graphic.
최신 컬렉션 Raum 233를 소개해 주세요.
Raum 233는 저의 첫 ‘진짜’ 컬렉션인 것 같아요. 이전에는 10개 정도의 아이템이 포함된 드롭을 해왔는데 이번에는 33개의 룩을 출시했거든요. 이번 컬렉션은 아이템을 서로 자유롭게 스타일링할 수 있도록 신경 써서 디자인했어요.
Can you introduce your latest collection Raum 233?
Raum 233 feels like my first ‘real‘ collection. We did smaller drops before with about 10 pieces but this time, we created 33 looks where each piece works well with the others.
포토그래퍼의 할아버지가 거주하는 아파트에서 촬영한 최근 룩북이 인상적이에요. 누가 생각해 낸 컨셉인가요?
포토그래퍼 다니엘이 예전에 할아버지와 함께 제작했던 요리책을 보내줬어요. 그 안에 실린 사진도 할아버지의 집에서 촬영한 거였죠. 인테리어 디자인이 저희 할머니 집과 정말 비슷해서 할머니가 근처에 사셨던 게 생각났어요. 지금까지 보여드린 ‘도시스러운’ 룩과는 다른 무드이지만 우리와 다른 세대의 도시 생활을 보여준 것 같아요.
Your recent lookbook was shot at the photographer’s grandfather’s apartment. Who came up with the concept?
The photographer Daniel sent me a cookbook he made with his granddad. It was shot in his granddad’s flat and I loved the aesthetic. It reminded me of my grandma because she used to live in the neighbourhood so the interior design looked very similar. The visuals are a total shift from the more urban aesthetic we did before but at the same time, it shows an urban lifestyle of another generation.
패션 도시가 아닌 쾰른을 기반으로 브랜드를 운영하고 있는데 장단점은 무엇인가요?
쾰른에서 차로 약 1시간 정도 떨어진 아이펠(Eifel)이라는 곳에서 브랜드를 운영하고 있어요. 정말 아무것도 없어요(웃음). 제가 자란 지역인데 일에 집중할 수 있는 것이 장점이에요. 가끔 사람들을 만나러 행사에 다녀올 때가 있지만 그 외에는 저녁에 할 게 없어요. 인맥 때문에 대도시를 선호하는 크리에이터들이 많지만 저는 제 방식대로 훌륭한 사람들을 많이 만났고, 같이 작업하고 싶은 사람이 있다면 그때 만나러 가면 돼요. 단점을 말하자면 베를린이나 파리에 갔을 때 3일간 머물며 일만 하고 오는 기분이라 조금 피곤하기도 해요.
Your brand is based in Cologne, not a fashion capital. How did you navigate starting a brand without moving to one of the big cities?
We’re not even based in Cologne but in Eifel, which is basically the middle of nowhere. I grew up here and the plus side is that there are no distractions from work. I do go to events from time to time to connect with people but other than that, there’s nothing to do in the evenings. I think the majority of creatives prefer the network of a big city but I’ve met many amazing people this way and if there’s someone I want to work with, I can go where they are. Going to Berlin or Paris for three days and only having time for work can be exhausting, though.
SNS에서 관심을 많이 받고 있어요. 신세대 브랜드로 주목받고 있는 경험이 어떤지.
저는 5년 전부터 계속 같은 친구들과 함께하고 있고, 그 정도로 겸손한 편인 것 같아요. 하지만 정신적으로 SNS의 영향을 전혀 안 받는 것도 아니에요. 피드에 무언가를 올린 후 기대만큼 반응이 없으면 기분이 안 좋아질 때가 있어요. SNS는 고객, 그리고 팬들과 소통하는 데 정말 유용하지만 가끔 거리를 두고 스스로 ‘현실이 아니고 그냥 인스타그램이야’라고 상기할 시간이 필요해요. 바이럴이 된다고 해서 제품이 실제로 잘 팔린다는 보장도 없고, 반대로 잘 팔리는 제품이 SNS에서는 반응이 별로 없을 때도 있어요.
Your brand has been getting a lot of attention on social media especially. How is your experience getting so much attention as a young brand?
I still have the same friends from 5 years ago and I would say I’m pretty humble. But still, social media can really mess with my head. Sometimes I find myself posting something and getting in a bad mood when I don’t see the reactions I expected. It’s the easiest way to engage with our customers and fans, but sometimes I need to take a step back and realize it’s just Instagram and not the real world. Just because a piece went viral, it doesn’t mean people are going to buy it - or the other way around.
존경하는 디자이너가 있나요?
알랙산더 맥퀸은 역사상 최고의 디자이너라고 생각해요. 그의 이야기가 담긴 다큐를 100번 정도 봤고 대사 한 마디 한 마디를 외울 정도로 팬이에요.
Do you have any design heroes?
Alexander McQueen is the GOAT for me. I saw his documentary probably 100 times to the point that I’ve memorized it word for word.
영감을 어디에서 찾나요?
모든 것에서 영감을 받는 것 같아요. 길거리에서 찍은 사진 한 장이 될 수도 있고요. 사람들의 일상복에서도 영향을 많이 받아요. 특히 나이가 많은 사람들의 패션이 흥미로워요. 누군가는 30년 넘게 입은 옷이 특별하다고 생각하지 않을 수도 있지만 저는 색 바랜 셔츠나 데님이야말로 완벽하고 유니크한 디자인이라고 생각해요.
Where do you find inspiration?
I find inspiration in everything. When I see something on the streets, I immediately take a picture. I’m especially intrigued by what older people walk around wearing. They have the best pieces. I’m drawn to the stuff people wear every day. They might not find an item they’ve worn for 30 years special but when I spot a sun-faded shirt or washed-out denim, to me that looks unique and perfect.
최근 인터뷰에서 줄리아 폭스나 릴 유지 버트가 DM을 보냈다고 했는데 NFS의 아이템을 꼭 착용해 주었으면 하는 셀럽이 있다면?
좋아하는 셀럽들이 NFS를 입어주면 좋겠다는 생각을 많이 해요. 특히 제가 개인적으로 좋아하는 뮤지션들이요. 스티브 레이시나 켄드릭 라마는 NFS를 입으면 너무 잘 어울릴 것 같아요. 켄드릭 라마가 최근 가사에서 쾰른을 언급한 적이 있었는데 언젠가는 만날지도 모르겠네요.
In a recent interview, you mentioned A-listers like Julia Fox or Lil Uzi Vert sliding into your DMs. Is there a celebrity you want to dress?
I mean there are many celebrities I love and want to see in NFS. They’re mostly musicians I’m a fan of. I think NFS would be the perfect fit for Steve Lacy or Kendrick Lamar. Kendrick mentioned Cologne in his recent song, so maybe we can link up one day.
2023년 하반기 계획이 어떻게 되나요?
큰 이벤트를 기획 중에 있지만 현재 가장 집중하고 있는 것은 NFS의 새로운 컬렉션입니다. NFS 시장을 확장하고 아시아 고객분들이 NFS의 아이템을 더 쉽게 구매할 수 있도록 노력하고 있어요. 자세한 내용은 비밀로 할게요. 많이 기대해 주세요!
Do you have any exciting plans for the rest of 2023?
I can’t share the details but we are expanding the market for NFS and trying to make our pieces more accessible for our Asian customers. We’re planning a big event, too, but right now my main focus is our new collection. Stay tuned!
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